Ja! Iedereen mag weer losgaan in het reaguurvak hieronder. Wat was hét album van het jaar? Amy, Grouplove, PJ of Jonathan? Spinvis, Roosbeef, Eefje of toch maar Vaccines? Alles kan, alles mag, zolang het album maar uit 2011 komt. Ja, of dat het nog net uit 2010 komt maar nooit genoemd is in die lijst van 2010, maar die kan ik door een Sanoma-stagelopersfail dus even helemaal niet meer vinden. Hoe dan ook, twijfel je of hij uit 2011 komt, check het even op MusicMeter.
Je mag er tien noemen, van 1 tot en met 10. Je beste album krijgt 10 punten, je nummer 2 krijgt 9 punten, enzovoorts. Op 1 januari maak ik hier de winnaar bekend. Lachen toch?
Update:
De stemming is gesloten!
1. Kurt Vile – Smoke ring for my halo
2. Wilco – The whole love
3. Alamo race track – Unicorn loves dear
4. Noel Gallagher’s high flying birds
5. Amatorski – TBC
6. Seasick Steve- You can’t teach an old dog new tricks
7. Little Barrie – King of the Waves
8. Charles Bradley – No time for dreaming
9. Intergalactic Lovers – Greetings & Salutations
10. Primus – Green Naugahyde
Was weer n prachtig jaar, met niet echt uitschieters volgens mij. T zal me weer benieuwen.
Na lang nadenken is dit mn lijst geworden.
Tis iid geval heul aars as die van Jaab.
01- Radical Face – Family Portret: The Roots
02- Gillian Welch – The Harrow and The Harvest
03- Daniel Martin Moore – In the cool of the day
04- Steven Wilson – Grace for Drowning
05- Fleet Foxes – Helplessness Blues
06- Other Lives – Tamer Animals
07- Jamie Woon – Mirrorwriting
08- Gotye – Making Mirrors
09- Adele – 21
10- Elbow – Built a Rocket boys!
Met in je top 4 3 albums die ik niet ken. Mmm, vers luistervoer…
1.Ron Sexsmith – Long Player Late Bloomer
2.The Vaccines – What did you expect from The Vaccines
3.Young the Giant – Young the Giant
4.Anna Calvi – Anna Calvi
5.Danger Mouse & Daniele Luppi – Rome
6.Gem – Hunters go Hungry
7.Grouplove – Never Trust a Happy Song
8.Fleet Foxes – Helplessness Blues
9.Happy Camper – Happy Camper
10.The Decemberists – The King is Dead
Ha, en ik maar denken dat je The Joy Formidable er wel in zou stoppen, Robba
Tien albums? Poeh, dan moet ik er zeker nog een stuk of acht luisteren… 😉
The Joy Formidable net op nummer 11, zal je net zien!
Herstel The Joy Formidable – The Big Roar op 10 ipv 11 stop
1. White Denim – D
2. Samling – När mullret dövar våra öron blir vi rädda
3. The Mountain Goats – All Eternals Deck
4. Van Dyke Parks – Arrangements Vol. 1
5. Wilco – The Whole Love
Mensen die behoeft hebben aan een soort van uitleg kunnen op mijn naam klikken.
Op deze manier kon t nog wel es een reactie-record worden.
[…] op Allemaal stemmen! Conxies Album v/h Jaar 2011begt op Ook stembaar: Conxies Song v/h Jaar 2011begt op Ook stembaar: Conxies Song v/h Jaar 2011begt […]
01 Ty Segall – Goodbye bread
02 Thousands – The sound of everything
03 Panda Bear – Tomboy
04 Woodenshjips – West
05 Jonathan Wilson – Gentle spirit
06 Psychic Ills – Hazed dream
07 Richmond Fontaine – The high country
08 No Joy – Ghost blonde
09 Decemberists – The king is dead
10 Idaho – You were a Dick
01. Gui Boratto – III
02. De Kift – Brik
03. Spinvis – Tot Ziens, Justine Keller
04. Gotye – Making Mirrors
05. O’Death – Outside
06. Kakkmaddafakka – Hest
07. Cavalera Conspiracy – Blunt Force Trauma
08. Selah Sue – Selah Sue
09. Tim Knol – Days
10. Animals As Leaders – Weightless
De eerste 4 zijn de beste albums van dit jaar volgens mij, de rest was ook leuk, in willekeurige volgorde.
Mooi jaar weer, heeft een lijstje opgeleverd met een beetje van alles wat:
01 Jonathan Wilson – Gentle Spirit
02 Wooden Shjips – West
03 Graveyard – Hisingen Blues
04 Cloud Control – Bliss Release
05 Other Lives – Tamer Animals
06 Shabazz Palaces – Black Up
07 Danger Mouse, Daniele Luppi – Rome
08 Toro Y Moi – Underneath the Pines
09 Spinvis -Tot ziens Justine Keller
10 Bon Iver -Bon Iver
Tot volgend jaar.
moeilijk, maar gauw opsommen anders verandert ie weer. ik vond t lastig om tot 10 te komen:
1) Grouplove – EP/ Never trust a happy song
2) Frank Turner – England keep my bones
3) Cloud Control – Bliss Release
4) Mona – Mona
5) James Vincent McMorrow- Early in the morning
6) Sivert Hoyem – Long Slow Turning
7) Tim Knol – Days
8) Baxter Dury- Soup
9) Decemberists- The King is Dead
10) Crookes – Chasing after ghosts
een iets blijer lijstje dan voor mij gebruikelijk, Mona bijv. verdient haar plek door een prachtig concert in Bertlijn, Crookes heb ik heel veel meegezongen, met Tim heb ik fijne avonden beleefd dit jaar, Baxter lijkt in alles op zn vader. Dat werk!
en weer zo’n mooie 8!!
1. Mindpark – We Will Adapt
2. Bill Ryder-Jones – If…
3. Maria Mena – Viktoria
4. Gotye – Making Mirrors
5. Tika – In A Cabin With
6. Other Lives – Tamer Animals
7. dEUS – Keep You Close
8. PJ Harvey – Let England Shake
9. Boef En De Gelogeerde Aap – Wij Zijn
10. Death Cab For Cutie – Codes And Keys
Oh schitterend, Maria Mena. Die ben ik vergeten.
Zet die maar op 11 dan.
Prima muziekjaar weer, zoals altijd:
1. Pete & the Pirates – One Thousand Pictures
2. Noel Gallagher’s High Flying Birds – Noel Gallagher’s High Flying Birds
3. Arctic Monkeys – Suck It and See
4. Gruff Rhys – Hotel Shampoo
5. The Vaccines – What Did You Expect from The Vaccines?
6. Raphael Saadiq – Stone Rollin’
7. Destroyer – Kaputt
8. The War on Drugs – Slave Ambient
9. Miles Kane – Colour of the Trap
10. Anna Calvi – Anna Calvi
1. Alela Diane – Alela Diane & Wild divine
2. Fair To Midland – Arrows & anchors
3. A Pale Horse Named Death – And hell will follow
4. Florence + The Machine – Ceremonials
5. Steven Wilson – Grace For Drowning
6. Maria Mena – Viktoria
7. The Decemberists – The king is dead
8. The Pierces – You & I
9. White Lies – Ritual
10. Adele – 21
1. I Am Oak-Oasem
2. High The Moon Into Outside-Untitled
3. Snoop Dogg-Doggumentary
4. GEM-Hunters Go Hungry
5. Stephen Simmons-The Big Show
6. R. Kelly-Love Letter
7. Bodi Bill-What?
8. Fuck Tyler-Goblin
9. Ryan Adams-Ashes & Fire
10. The Decemberists-The King Is Dead
Graag maak ik even van de gelegenheid gebruik om te melden dat ik aanstaande donderdag van 20:00 tot 22:00 mijn Top 25 draai op Radio 501. 🙂
Rob de Greeuw
http://www.radio501.nl
Beste redactie,
Misschien wilt u ook nog mijn motivatie weten?
I Am Oak: Zo moet de hemel klinken
High The Moon Into Outside: hier moet Keez Groenteman, de zanger van Lola Kite vooral mee doorgaan. Een potentiële nummer 1.
Snoop Dogg: Hiermee evenaart hij zijn onvolprezen debuut
GEM: GEM vindt zichzelf opnieuw uit, intelligenter en meer gelaagd dan hun eerdere albums.
Stephen Simmons: Een volhouder met een gave voor prachtige liedjes. Afgelopen jaar heeft hij twee keer in Hoorn opgetreden. Volgend jaar maart komt hij weer. Om niet te missen.
R. Kelly: Op dit album bewijst de ‘R’ niet de schuinmarcheerder te zijn waar iedereen hem nog steeds voor houdt, maar de beste soulzanger van de afgelopen 20 jaar.
Bodi Bill: Hippe, inventieve muziek uit Duitsland
Tyler: De stem van een generatie
Ryan Adams: Mooi maar voor Ryan Adams begrippen ietwat tegenvallend. Maar zelfs een Ryan Adams op halve kracht verdient een plaatsje in de top 10.
The Decemberists: Ouderwets goed
1. Frank Turner – England keep my bones
2. M83 – hurry up, we’re dreaming
3. Chuck Ragan – Covering Ground
4. Make do and mend – End measured mile
5. Gillian Welch – The Harrow & the harvest
6. Jason Isbell and the 400 unit – Here we rest
7. The Joy Formidable – The Big roar
8. The Jezabells – Prisoner
9. Jonathan Jeremiah – A solitary man
10. PJ Harvey – Let England shake
1. The Black Keys – El Camino
2. Palio SuperSpeed Donkey – Waterramp
3. Jonathan Jeremiah – A Solitary Man
4. Jay-Z & Kanye West – Watch the Throne
5. Woodkid – Iron
6. Tony Bennett – Duets II
7. Amy Winehouse – Lioness: Hidden Treasures
8. Tim Knol – Days
9. Wilco – The Whole Love
10. Cage the Elephant – Thank You Happy Birthday
1. Cloud control – Bliss release
2. Fleet foxes – Helplessness blues
3. The antlers – Burst apart
4. Other lives – Tamer Animals
5. Radiohead – The king of limbs
6. O’Death – Outside
7. Roosbeef – Omdat ik dat wil
8. Elbow – Build a rocket boys!
9. Vaccines – What did you expect from the Vaccines
10. Jonathan Wilson – Gentle spirit
Daar istie dan mijn album top 10 van 2011. Wat valt op? Mmm, 6 bands/artiesten waar ik vorig jaar nog nooit van gehoord had. Mmm, weinig depripop dit jaar. Mmm, eerst had ik Elbow en The Decemberists er niet in omdat ik de albums minder vond dan hun voorgangers, maar ach, het zijn gewoon goede albums.
1 – Fleet Foxes – Helpnessless Blues
2 – Grouplove – Never Trust a Happy Song
3 – Other Lives – Tamer Animals
4 – Frank Turner – England Keep My Bones
5 – Cloud Control – Bliss Release
6 – Jonathan Wilson – Gentle Spirit
7 – O’Death – Outside
8 – Elbow – Build a Rocket Boys!
9 – The Decemberists – The King is Dead
10 – The Cave Singers – No Witch
Nu al zin in 2012 met albums van Bowerbirds, The Maccabees, Fanfarlo, Dry the River, Shearwater, Mumford & Sons, The Shins, Yukon Blonde, Woodkid…
1. Roosbeef – Omdat Ik Dat Wil
2. Jonathan Wilson – Gentle Spirit
3. Grouplove – Never Trust a Happy Song
4. The Black Keys – El Camino
5. The Vaccines – What Did You Expect From The Vaccines
6. Anna Calvi – Anna Calvi
7. Girls – Father, Son, Holy Ghost
8. Other Lives – Tamer Animals
9. White Denim – D
10. De Kift – Brik
Top tien volgt nog, maar: Plaat van het jaar was natuurlijk de re-issue door Goner Records van de debuut plaat van The Reatards. Teenage Hate. Uit 1998. Aangevuld met een tweede plak vinyl met daarop de eerste twee demo tapes. Waarvan op 1 Greg Oblivian/Cartwright (=god) als drummer zijn ding doet. Beide plakken geperst in het helderste transparante vinyl you have ever seen. Smerige, gore, snelle, keiharde, vernietigende garagepunk die vooral laat horen hoe een briljant muzikant/liedjes schrijver de toen amper 18 jarige en begin 2010 overleden Jay Reatard wel niet was. Maar helaas. Re-issue. Mag volgens mijn eigen aanvullende regels niet meedoen in de top tien. Edoch. Plaat van het jaar. Top tien volgt en de nummer 1 zal geen big surprise zijn.
En mooi om te zien dat O’Death (met toch hun minste plaat) alhier punten scoort.
Ik kon het nog niet en moet dus maar met terugwerkende kracht op onderzoek naar hun vorige albums
1. Foster The People – Torches
2. White Lies – Ritual
3. The Vaccines – What Did You Expect From The Vaccines
4. Foo Fighters – Wasting Light
5. The Black Keys – El Camino
6. Gotye – Making Mirrors
7. Kasabian – Velociraptor
8. Cut Copy – Zonoscope
9. Portugal. The Man – In The Mountain In The Cloud
10. Palio Superspeed Donkey – Waterramp
Ahhh, welkom bij de club, Gijs. Mooi lijstje!
1. Jonathan Wilson – Gentle Spirit
2. James Vincent McMorrow – Early in the Morning
3. Kate Bush – 50 words for snow
4. Kurt Vile – Smoke ring for my halo
5. Smith Westerns – Dye it Blonde
6. EMA – Past life Martyred saints
7. Army Navy – The last place
8. Ryan Adams – Ashes and fire
9. Dolorean – The Unfazed
10. Crystal Stilts – In love with Oblivion
Joro? Ken ik een Joro?
Vast wel eens gezien op een popquiz
ik moest er vorig jaar ook al om gniffelen, jazeker ken jij joro. wat heb ik m vaak meegemaakt afgelopen jaar..
De broer van zoro.
1 Mrs Hips Give me more
2 The Veldman Brothers Spreadin’around
3 Secret Rendezvous Paint the town red
4 Marike Jager Here comes the night
5 Susanne Alt quartet Live at Bimhuis
6 Jungle by Night Jungle by night
7 The Bohemes Ears to the night
8 Nona Pretty talks
9 The Tennessee Studs All you can eat
10 Suzn To be human
En ook welkom voor Bob! Joro, Bob, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie hier terecht zijn gekomen 🙂
Een ochtendje flink puzzelen, nog eens luisteren, schuiven en knopen doorhakken levert dit lijstje op.(met 3 platen van Hollandse bodem!)
1. De Kift – Brik
2. Tom Waits – Bad as Me
3. Roosbeef – Omdat ik dat Wil
4. Anna Calvi – Anna Calvi
5. Gio Boratto – III
6. Lamb – 5
7. Spinvis – Tot Ziens, Justine Keller
8. Frank Turner – England Keep my Bones
9. Elbow – Build a Rocket Boys!
10. dEUS – Keep you Close
11. The Decemberists – The King is Dead
2011 is geen briljant muziekjaar gebleken. Geen enorme uitschieters, die ik nu al klassieker zie worden, maar er is wel veel goede muziek gemaakt.
Qua kwaliteit vrij vlak, in die zin dat ik dit lijstje zo tot 25 had kunnen aanvullen en dan hadden nrs. 3 t/m 25 vrijwel inwisselbaar geweest.
Het laatst gesneuveld in de shortlist:
Jonathan Wilson (net een paar te zwakke nrs. op de plaat), Cavalera Conspiracy (De gitaarrif heruitgevonden!), SBTRKT – SBTRKT (voor de Gui Boratto-luisteraars!!), Fleet Foxes (mooi, maar blijft op een of andere manier niet genoeg hangen), R.E.M. (Prima plaatje dat het einde van de band eigenlijk al wel aankondigde), The Dø, Tika, Gotye, Foster the People, Vaccines, Selah Sue, Iron & Wine, The Low Anthem (net een tikkie te saai voor top 11), De Staat, Grouplove.
Vergeten meer te luisteren maar volgens mij ook goed:
O’Death en Does it Offend you, Yeah? Die laatste ga ik nu luisteren en zou zomaar in de top 5 kunnen horen denk ik!
eeeeh gio Boratto???? Das Gui natuurlijk…
1. Elbow – Build a Rocket Boys!
2. Adele – 21
3. Radiohead – The King Of Limbs
4. Foo Fighters – Wasting Light
5. Within Temptation – The Unforgiving
6. Florence & The Machine – Ceremonials
7. Seasick Steve – You Can’t Teach an Old Dog New Tricks
8. The Black Keys – El Camino
9. Coldplay – Mylo Xyloto
10. Lykke Li – Wounded Rhymes
1. Cage the Elephant – Thank You Happy Birthday
2. The Black Keys – El Camino
3. Palio Superspeed Donkey – Wateramp
4. The View – Bread and Circuses
5. Arctic Monkeys – Suck It and See
6. Mona – Mona
7. Noel Gallagher’s High Flying Birds
8. Bruno Mars – Doo-wops & Hooligans
9. Kurt Vile – Smoke ring for my halo
10. Thursday – No Devolución
1. James Blake – James Blake
2. Bon Iver – Bon Iver, Bon Iver
3. Fleet Foxes – Helplessness Blues
4. Jonathan Wilson – Gentle Spirit
5. Other Lives – Tamer Animals
6. Cloud Control – Bliss Release
7. The Antlers – Burst Apart
8. Elbow – Build a Rocket Boys!
9. The Decemberists – The King is Dead
10. The Vaccines – What Did You Expect From the Vaccines
1 Adele – 21
2 Cage the elephant – Thank you happy birthday
3 Kurt Vile – Smoke ring for my halo
4 Black keys – El Camino
5 James Vincent McMorrow – Early in the morning
6 PJ Harvey – Let England shake
7 Eefje de Visser – De Koek
8 Still Corners – Creatures of an hour
9 Girls – Father, Son, Holy Ghost
10 Cloud Control – Bliss release
10 De Staat – Machinery
09 Selah Sue – Selah Sue
08 My Morning Jacket – Circuital
07 Joan As Police Woman – The Deep Field
06 dEUS – Keep You Close
05 3 doors down – Time Of My Life
04 Foo Fighters – Wasting Light
03 Red Hot Chili Peppers – I’m With You
02 Laura Marling – A Creature I Don’t Know
01 Sum 41 – Screaming Bloody Murder
tis gelukt. dick. trots op je!
1- bruno mars – doo wops
2- adele- 21
3- kate perry- tienage dream
4- marco borsato – no1
5- nick en simon – symphonia in rosso
6- lady gaga – born tis way
7- rianna – talk talk talk
8- jan smit – 15 jaar hits
9- junior songfestival 2011
10- the voice of holland 2011
groetjes van sanne
Ha die Sanne! Wat heb jij een mooie lijst gemaakt, joh. Volgend jaar weer, hè?
Mooie lijst Sanne. Nu weet ik gelijk van wie Nihilzzz zijn kennis vd hedendaagse top 40 muziek heeft…
1. Black Keys – El Camino
2. Elbow – Build a Rocket Boys!
3. Lefties Soul Connection – One Punch Pete
4. Fountains of Wayne – Sky Full of Holes
5. Selah Sue – Selah Sue
6. Coeur de Pirate – Blonde
7. The Vaccines – What Did You Expect from The Vaccines?
8. Pete Philly – One/Open Loops
9. William Fitzsimmons – Gold in the Shadow
10. Wilco – The Whole Love
1. Spinvis – Justine Keller
2. Ron Sexsmith – Late Bloomer
3. Pete Tong/Riva Starr – Future Underground
Slechts een top 3, want ik heb dit jaar weinig volledige cd’s gehoord. Ik heb wel een top 10 gemaakt voor de song-van-het-jaar (http://conxies.nl/2011/12/ook-stembaar-conxies-song-vh-jaar-2011/, op Veertigers ook te beluisteren).
1 Jonathan Wilson – Gentle Spirit
2 De Staat – Machinery
3 The Decemberists – The King Is Dead
4 The Black Keys – El Camino
5 Rafael Saadiq – Stone Rollin’
6 Wild Flag – Wild Flag
7 The Civil Wars – Barton Hollow
8 Gillian Welch – The Harrow And The Harvest
9 True Blood: Music From The HBO Original Series Volume 3
10 Spinvis – Tot Ziens, Justine Keller
1.Reigning Sound-Abdication… Geen commentaar nodig. (binnenkort toch op vinyl vertelde de drummer mij onlangs)
2.Black Lips-Arabia Mountain. De hippie punks geproduceerd door Mark Ronson. Hitgevoelige garagepop zonder van hun geluid af te wijken.
3.Juke Joint Pimps-The Gospel Pimps. Duitse 2-man band roert ’n kwart gospel door hun toch al zo opwindende blues trash. VoodooRhythm (duh).
4.Blew Up-Some Kind Of Love. Franse trekkende en sleurende garage. Indrukwekkende plaat. (met leden van Fatals en Nasty Records Wlad)
5.Davilla 666-Tan Bajo. Vanuit Peurto Rico worden wij bestookt met sixties/pop/punk/garage meezingers. Live nog opwindender.
6.Bass Drum of Death-GB City. Vleugje Jay Reatard, snufje Ty Segall en drie kilo pakkende liedjes.
7.Jack Oblivian-Rat City. Jacks rootsrockgarage groeit nog altijd per plaat.
8.Blasted Canyons-s/t. Electro garage in zijn smerigste en tegelijkertijd popieste vorm.
9.Thee Oops-Taste of Zimbabwe. Italianen die een perfecte mix van Minor Threat hardcore en gruizelige garagepunk brengen.
10.Dirtbombs-Party Store 3lp vol garagekoningen coveren Detroit House klassiek
Maar de plaat (maar een re-issue) was Reatards-Teenage Hate.
Echt(!!) van alle tien nog nooiy gehoord.
Moet ik alles over een kant scheren?
Wel mooi om weer es wat nieuws te horen.
Dat was nog niet eenvoudig, een top-10 samenstellen over 2011. De nummer 1 begon dan ook pas ergens in oktober duidelijk te worden. Een dame die ik al 20 jaar volg en zowaar met het meest complete album uit haar carrière komt. Op 2 die schitterende samenzang en prachtige muzikaliteit van een stel pure liefhebbers. Mooi om ze op Haldern gezien te hebben. De nummer 3 is een geweldige verzameling van toffe rockliedjes van een band die still going strong bezig is, terwijl nummer 4 laat zien dat deze dame enorm gegroeid is. IJzersterke teksten en steeds betere liedjes. Plek 5 is voor een sfeervolle, relaxte plaat. Wat kan die man ook lekker speule! Op 6 een mooie verrassing, een Welshe band met een prachtige blonde frontdame. Sterk debuut! 7 is voor de man uit Nieuwegein en plaats 8 krijgen de mannen met die twee mooie liedjes. Op 9 een dame die een writer’s block van 8 jaar hoorbaar uitstekend overwonnen heeft en ik sluit af met het zoveelste goede album van een klasseband. Dat levert dus dit rijtje op.
1 PJ Harvey – Let England Shake
2 Fleet Foxes – Helplessness Blues
3 The Black Keys – El Camino
4 Roosbeef – Omdat ik dat wil
5 Jonathan Wilson – Gentle Spirit
6 The Joy Formidable – The Big Roar
7 Spinvis – Tot ziens, Justine Keller
8 Other Lives – Tamer Animals
9 Gillian Welch – The Harrow & The Harvest
10 Wilco – The Whole Love
Ook altijd weer leuk om te zien wat er níet instaat. Als ik het me goed herinner werd het veelbewierookte album van Arcade Fire hier vorig jaar straal genegeerd. Dit jaar ontbreekt ondanks de goede zorgen van Aryen mevrouw Harvey bijna helemaal in de lijstjes en hetzelfde geldt voor Bon Iver.
Ja, dat blijft fascinerend!
Dat noemen ze toch recensentenmuziek?