Ja mensen, het is kerstavond, dus nog minder dan 10 dagen te gaan in 2013. Het wordt wel weer eens tijd voor de jaarlijkse verkiezing: wat wordt conXies’ Album van het Jaar? Geef hieronder bij de reacties je favoriete vijf albums door. Je werken weer met omgekeerde punten: je eerstgenoemde album zal jouw nummer 1 zijn en krijgt dan vijf punten, de tweede krijgt er vier en zo door tot één punt voor je nummer 5. Heb je er maar drie? Geen probleem, dan krijgt je nummer 1-2-3 ook gewoon 5, 4 en 3 punten.
Nu geloof ik bijna niet dat je er maar drie hebt, want er ís toch een hoop verschenen! Google eens, op [Best Albums 2013] bijvoorbeeld, of kijk hier op Musicmeter voor een behoorlijke lijst.
Uiteraard dient het album in 2013 voor het eerst verschenen te zijn, dus aan reissues, boxsets en verzamelaars hebben we niks.
Ik wens jullie ontzettend veel lol met het bedenken! Op oudejaarsdag tel ik alles op, zodat we op 1 januari de lijst kunnen publiceren. Succes mensen!
>>> De stemming is gesloten <<<
Voor mij geen lijstje dit jaar. Simpelweg te weinig geluisterd…
Hupsakee, copy/paste van mijn musicmeter-account. Aan top-vijven doe ik niet. En anders mag Jono mijn nummers 6 t/m 10 🙂
1. Jagwar Ma – Howlin
2. Pet Shop Boys – Electric
3. Coma – In Technicolor
4. Kavinsky – OutRun
5. Classixx – Hanging Gardens
6. Factory Floor – Factory Floor
7. Parquet Courts – Light Up Gold
8. Disclosure – Settle
9. Elephant Stone – Elephant Stone
10. Boards of Canada – Tomorrow’s Harvest
Dat wordt toch vaker op Music meter kijken. Ik heb nog wat te beluisteren.
Een top 10 dan maar Herr?
1) Thermals – Desperate ground
2) Stromae- Racine carree
3) Lightning Dust- Fantasy
4) Oblivians- Desperation
5) The National- Trouble will find me
6) Arctic Monkeys- AM
7) Nick Cave & the Betsy’s – Push the sky away
8) Miles Kane- Don’t forget who you are
9) Sigur Ros- Kveikur
10) The Veils- Timee Stays, we go
Heb dit jaar de echte sombermans-darkwave gemist, vandaar zowaar 2 steviger platen in mn lijstje. Dit lijstje is overigens dermate afhankelijk van mijn vigerende mening dat ik NU moet verzenden. Voordat ie ver
andert
Moeilijke keuze tussen nummer 1 en 2. Als ik strategisch had gestemd had Parquet Courts gewonnen want ik verwacht niet dat iemand anders Andi Almqvist in zijn lijstje zet. Puur uit onwetendheid. Luister er eens naar, ik vind het ontzettend mooi.
1. Andi Almqvist – Warsaw Holiday
2. Parquet Courts – Light up Gold
3. Beans ’n Fatback – With Skin Attached
4. Mintzkov – Sky hits ground
5. Stromae – Racine Carre
6. Kurt Vile – Waken on a pretty daze
7. Nick Cave & The Bad Seeds – Push the sky away
8. Pearl Jam – Lightning Bolt
9. Meindert Talma – Kelderkoorts
10.V.A. – Supersonische boem
1. Stuart Warwick – the butchers voice
2. Jacco Gardner – Cabinet of curiosities
3. Bonobo – the North borders
4. True widow – Curcumambulation
5. John Grant – Pale green ghosts
6. Suuns – Images du futur
7. The National – Trouble Will find me
8. Suede – Blood sport
9. Moderat – II
10. Israel Nash Gripka – Israel Nash’s Rain Plans
Geen Midlake?
Die viel er net buiten
1. Parquet Courts – light up gold
2. Phosphorescent – muchacha
3. Neko Case – the worse things get
4. The National – Trouble will find me
5.Jo Harman – Dirt On My Tongue
6. Kurt Vile – It’s a Big World Out There (And I Am Scared
7. D Deadly – Everyone Gets The Song They Deserve
8 Israel Nash – rain plans
9. Alela Diane about farewell
10. Low – the invisible way
1. Deerhunter – Monomania
2. Elephant Stone – Elephant Stone
3. The Silhouettes – The Silhouettes
4. Mikal Cronin – MCII
5. Ron Sexsmith – Forever Endeavour
6. Ásgeir – In the Silence
7. John Grant – Pale Green Ghosts
8. Yo La Tengo – Fade
9. I Am Kloot – Let It All In
10.Volcano Choir – Repave
Voila…
01- Jonathan Wilson – Fanfare
02- Midlake – Antiphon
03- Disclosure – Settle
04- Wende – Last Resistance
05- Editors – The Weight of your love
06- Villagers – {Awayland}
07- Franz Ferdinand – Right Thoughts…
08- Mister & Mississippi – M & M
09- Tired Pony – The Ghost of the mountain
10- Paul McCartney – New
Meer kan ik er niet van maken.
Reuze bedankt voor het noemen van Jonathan Wilson!
1. White Denim – Corsicana Lemonade
2. Nick Cave & The Bad Seeds – Push The Sky Away
3. Soul Sister Dance Revolution – Playground Kids
4. Editors – A Ton Of Love
5. Queens Of The Stone Age – …Like Clockwork
6. Foals – Holy Fire
7. Jagwar Ma – Howlin
8. Sir Yes Sir – We Should Talk
9.Arctic Monkeys – AM
10. Arcade Fire – Reflector
1. The National – Trouble will find me
2. Arcade Fire – Reflector
3. Vampire Weekend – Modern vampires of the city
4. Suuns – Images du futur
5. Kurt Vile – wakin on a pretty daze
En weer niemand die de moeite neemt enige uitleg te verschaffen (terwijl ze wel de moeite nemen zelf de helft van deze namen te verzinnen, mij neem je niet in de maling). Kom op, connecteurs.
1 Depeche Mode
2 Arcade Fire
3 Paul McCartney
4 Nick Cave
5 Arctic Monkeys
6 Eefje de Visser
7 Àsgeir
8 Rose Windows
9 Nine Inch Nails
10 Editors
11 Villagers
De nummer 1 en 2 staan wel vast. De rest wisselt met enige regelmaat van positie. Ik ben een jongen die een ieder graag tevreden houdt.
Dat is te riskant, Rick. Meningen worden niet gewaardeerd, daar wordt je alleen maar op afgerekend. Gewoon een lijstje en hop, weer door.
Nou, ik moet er dan ook maar aan geloven. Hier gaan we:
1~Koza Mostra – Keep Up The Rhythm
2~Bastille – Bad Blood
3~Parquet Courts – Light Up Gold
4~Disclosure – Settle
5~Queens Of The Stone Age – …Like Clockwork
6~Swim Deep – Where The Heaven Are We
7~Royal Teeth – Glow
8~Arctic Monkeys – AM
9~Cold War Kids – Dear Miss Lonelyhearts
10~Robert DeLong – Just Movement
Wat mij betreft de pareltjes van 2013!
Robert DeLong?
Mijn top 5.
Van de albums die ik al regelmatig heb beluisterd, met de meeste afluisterbeurten in mijn iTunes en de meeste sterren per album:
1. Nick Cave & The Bad Seeds – Push the Sky Away
2. John Grant – Pale Green Ghosts
3. Midlake – Antiphon (2013)
4. Villagers – {Awayland}
5. Iron and Wine – Ghost on Ghost
Die Jonathan Wilson’s Fanfare is trouwens wel erg goed. Waar ik Villagers zei, zeg ik Jonathan Wilson. Stop.
Dat is een beetje gek, want je zou zeggen dat Iron & Wine dan af moet vallen…
Zou je denken, ware het niet dat dan de ‘balans’ – op een of andere manier – zoek is.
Anders zou ik het ook niet kunnen omschrijven.
Bubamara
(“Mijn wandelvrienden begrijpen mij niet”)
2013 is wat mij betreft niet een verschrikkelijk opzienbarend muzikaal jaar. Tot nog maar heel kort geleden wist ik echt niet wat voor mij de plaat van het jaar zou worden. Een jaar waarin heel erg vel “Best leuke” platen zijn uitgebracht, maar er maar heel weinig echt heel sterks is uitgebracht. Geen instant klassiekers op het eerste gezicht.
Ook het jaar waarin heeel veel “mindere dan de vorige” werden uitgebracht (Agnes Obel, Ana Calvi, Manic Street Preachers, Placebo, John Grant, Kakkmaddafakka, Pearl Jam, Cloud Control, The Naked and Famous, Jonathan Wilson, Radical Face enz. enz.). Best lastig een lijstje te maken dus. Kleine verschillen en een lange lijst van kanshebbers.
Ook een jaar waarin (blijkens mij uiteindelijke top 10) de Nederlanders het goed doen! Dicht bij huis is veel moois te vinden dus! En dat is fijn.
Na wat gepuzzel is dit de top 10 geworden.
1. Wende – Last Resistance
Ik zag mijn op 1 na beste concert ooit dit jaar. Wende in Metropool. Dat ze zo goed was, komt mede door deze briljante plaat.
2. Midlake – Antiphon
Toch
3. De Staat – I_Con
De Staat flikt het weer. 12 rockende songs. Toch vernieuwend
4. Frans Ferdinand – Right Thoughts, Right Words, Right Action
Ze kunnen het nog! Gelukkig.
5. De Jeugd van Tegenwoordig – “Ja, Natuurlijk!”
Hun beste tot nu toe. Heerlijke teksten. Heerlijke beats. Heerlijk gedurfd. Heerlijke plaat.
6. Queens of the Stone Age – …Like Clockwork
Ook een van hun beste. (Ja Danny, ik ga Visto Chino nog luisteren, goede concurrent!)
7. Arcade Fire – Reflektor
Vernieuwend maar toch bekend. Alles is al wel gezegd in de recensies, over steeds weer meer ontdekken enzo. Klopt wel.
8. Villagers – {Awayland}
Al van ver in het begin van het jaar. Moest hem weer even afstoffen, maar dat gedaan hebbende, steeg hij zomaar de top 10 weer in. Prachtige plaat weer.
9. Stuart Warwick – The Butchers Voice.
De enige echt nieuwe ontdekking dit jaar doe de top 10 haalt. Prachtig is de beste beschrijving.
10. Eefje de Visser – Het is
Haar vorige plaat heb ik om een of andere reden overgeslagen, maar deze heeft een lange periode in zomer en herfst zeeer regelmatig in m’n oren gezeten. Heerlijke melodietjes!
Helemaal eens met de “minder dan de vorige” albums.
Verder heb ik in mijn top 10 vijf albums die jij er ook in hebt.
En toch staat er geen enkel debuutalbum in m’n lijstje zie ik nu. Ook een unicum volgens mij. En een teken dat er ook ‘beter dan de vorigen’ zijn gemaakt?
1. Jonathan Wilson – Fanfare
Minder Laurel Canyon, meer Pink Floyd, maar net als Gentle Spirit wordt ook Fanfare alleen maar beter met iedere luisterbeurt.
2. Wooden Shjips – Back to Land
Als houthakkers op die losgaan op je hersenstam, een plaatje wat ik sinds de release in november steeds weer terugpak, vooral fijn in de auto.
3. De Jeugd van Tegenwoordig – Ja, Natuurlijk!
De Jeugd wordt volwassen..
4. Samling – Annanstans
Ik waan me iedere keer net Nils Holgersson, vliegend op de rug van een gans boven Zweden als ik dit plaatje opzet…
5. Parquet Courts – Light up Gold
Lang zitten twijfelen tussen deze en Midlake voor de #5 spot, het feit dat Parquet Courts eigenlijk een “eerste plaat” is, en niet de opvolger, derde of vierde is, heeft de doorslag gegeven..
Moeilijk om albums met peren te vergelijken. Ook nog niet alles geluisterd wat ik nog wilde beluisteren.
1. Goldfrapp – Tales of us
2. Emiliana Torrini – Tookah
Deze twee heb ik ook live gezien dit jaar.
3. Alela Diane – About farewell
4. Sumie – Sumie
5. Hooverphonic – Reflection
6. Stereophonics – Graffiti on the Train
7. Haken – The mountain
8. Turin brakes – We were here
9. Jacco Gardner – Cabinet of Curiosities
10. Queens Of The Stone Age – …Like Clockwork
5 dames bij de eerste 5! Netjes hoor…
Ik weet niet hoe jullie het hebben, maar er verschijnt gewoon te veel in een jaar. Komend jaar ga ik me meer in de betere albums verdiepen ipv van wéér iets nieuws proberen. Nu staan er albums in mijn top 15 die ik misschien maar een keer of 5 beluisterd heb. Verder nogal wat ‘minder dan de vorige’ albums, zoals Burt Big dat zo mooi zegt, maar wellicht moet ik daar minder naar kijken.
01 – Midlake – Antiphon
Album met nieuwe zanger en daarom waren de verwachtingen niet zo hoog, maar o, o, o, wat is hij mooi. En prachtig concert gezien . Vanwege concert en zanger op 1.
02 – I Am Kloot – Let It All-in
Nooit slecht en met dit album weer een stijgende lijn. Tijd voor een concert van deze jongens
03 – Wende – Last Resistance
Ah, die twee eerste nummers, wat een power. Nog nooit gezien, maar dat moet toch lukken in 2014.
04 – Villagers – {Awayland}
Al van begin 2013 en de electro-invloeden moesten even wennen, maar mede door de 2 prachtige concerten in de top vijf.
05 – Stuart Warwick – The Butcher’s Voice
Een verse artiest met muziek in de sfeer van Lost in the Trees. Als je het nog niet kent moet je het snel eens beluisteren.
En dan hebben we natuurlijk nog een zwikkie albums die net buiten de top 5 vallen. In willekeurige volgorde zijn dat:
06 – Eels – Tremendous Dynamite, Live in 2010 + 2011
07 – Arcade Fire – Reflektor
08 – Half Moon Run – Dark Eyes
09 – John Grant – Pale Green Ghosts
10 – The National – Trouble Will Find Me
11 – Nick Cave & The Bad Seeds – Push the Sky Away
12 – Jonathan Wilson – Fanfare
13 – Agnes Obel – Aventine
Ah Wende! Een van de weinigen die hen ook noemt. De eerste 2 nummers pakten me direct inderdaad. De rest volgde al snel. Nude: prachtig. Dragon’s Tongue: zelden zo’n mooi dreigend nummer gehoord. kippevel. Devil’s Pact: had zo nummer 3 op de plaat kunnen zijn.
Inderdaad. Nog geen eens opgemerkt. Dames nr 1-5 en de heren op 6-10.
Ergens hierboven in de comments beschuldigde ik de anderen ervan dat ze zonder commentaar hun lijstjes neerplempten. Bovendien dacht ik dat iedereen de helft van de namen zelf bedacht had.
Dan is het wel een beetje wrang dat ik zelf een lijstje heb waar ik eigenlijk niet zoveel over te vertellen heb. Bovendien zijn de meeste artiesten nou ook niet hitparadebestormers.
Ik hou het allemaal niet zo bij, al die nieuwe releases. Dit zijn platen die voor het grootste deel lekker wegluisteren en waar niet veel aan te wennen valt. Meer over Jason Isbell bij mijn beste tracks (volgt nog). Lee Harvey Osmond is mijn favoriete Canadese swamprockcombo, Hollis Brown maakte een klassieke seventiesrockplaat, Mount Moriah is lekkere sappige countryrock. Détroit is de plaat van Bertrand Cantat, die ik drie dagen geleden voor het eerst hoorde en veel indruk maakt.
1. Jason Isbell – Southeastern
2. Détroit – Horizons
3. Lee Harvey Osmond – The Folk Sinner
4. Hollis Brown – Ride On The Train
5. Mount Moriah – Miracle Temple
Over bedachte artiesten gesproken…hier trappen we heus niet in hoor…Lee Harvey Osmond, kostelijk 🙂
Ze schijnen echt te bestaan maar zeker weten weet ik het niet want buiten Canada laten ze zich niet zien. De zanger he, dat is The Dude: http://www.youtube.com/watch?v=k6VIcBQE9FI
1. Deafheaven – Sunbather
Dit album beslaat zo’n beetje mijn hele muzieksmaak. Mix The Cure met Cradle Of Filth, doe er een vleugje Deftones bij, een drupje Joy Division en je hebt Deafheaven.
Prachtige New Wave Metal waar je heerlijk in weg kan dromen. Takkeherrie waarbij je een traantje weg moet pinken.
Mooiste nummer: Sunbather
2. Mikal Cronin – MCII
Geweldige garagerock van Mikal Cronin, heerlijk album! (Viel live op Haldern wat tegen…)
Mooiste nummer: Shout It Out
3. Goldfrapp – Tales of Us
Een van de leukste vrouwen in de popmuziek heeft weer een prachtig album gemaakt. De aanstekelijke elektronische deuntjes zijn achterwege gelaten en maken plaats voor prachtige ingetogen liedjes.
Mooiste nummer: Clay
4. traumahelikopter – traumahelikopter
Een plaat van begin dit jaar alweer. Heerlijke recht-toe-recht-aan-punkrock-liedjes.
Mooiste nummer: Infected
5. Meindert Talma – Kelderkoorts
De droge humor van Meindert Talma, in combinatie met aanstekelijke muziek en prachtige taalvondsten, maken dit een van de pareltjes van dit jaar.
Mooiste nummer: Crucifix
Een snelle poging dan maar:
1. The Mowgli’s – Waiting for the Dawn: een gelukkige gok!
2. Fossil Collective – Tell Where I Lie: heerlijke voornamelijk instrumentale keurig opgebouwde muziek!
3. Eric Burdon – ‘Til Your River Runs Dry: wat een plaat, zeg! Verrassend goed met als topper het titelnummer River Is Rising.
4. Spiritual Beggars – Earth Blues: lekker rocken!
5. Howe Gelb – The Coincidentalist
6. Midlake – Antiphon
7. Gregory Alan Isakov – The Weatherman: lekkere folk!
8. Villagers – {Awayland}
9. Pistol Annies – Annie Up: lekkere rauwe maar vrouwelijke country.
10. Shearwater – Fellow Travelers
Niet gehaald maar wel aanraders: Daft Punk, Boy & Bear, Sherwood, Dodos, Scud Mountain Boys, Robbie Fulks, Queens of the Stone Age, Pokey laFarge, Phosphorescent, O’Brother, Neil Young, Miles Kane, The Leisure Society, King Khan & The Shrines, Jonathan Wilson, Grey Revernd, Gregory Porter, Boz Scaggs.
1. Janelle Monaé – The Electric Lady
Geniaal & getalenteerd zoals niemand anders dit jaar. Concert is Peoples Place was van de categorie Legendarisch.
2. London Grammar – If You Wait
Bijzonder, bijzonder, bijzonder. Hannah Reid, will you marry me?
3. Franz Ferdinand – Right Thoughts, Right Words, Right Action
Dat krijg je ervan, na vier jaar verlangen.
4. Suede – Bloodsports
Ze doen er nog steeds toe… Paradiso wordt nog steeds gerenoveerd.
5. Willy Moon – Willy Moon
Showman of the Year. Testosteron & the most sexy drummer on earth.
Eervolle vermelding: Boy George – This Is What I Do.
– Beste stem van 2013.
Lastig dit jaar! Om het mezelf wat makkelijker te maken laat ik de statistieken maar spreken:
http://www.last.fm/user/Paul_JP/charts?rangetype=year&subtype=albums
Dus hierbij mijn top-10, met tussen haakjes het aantal plays het afgelopen jaar, volgens last.fm
1. Mozes and the Firstborn – Mozes and the Firstborn (353)
2. Parquet Courts – Light up Gold (292)
3. Vampire Weekend – Modern Vampires of the City (219)
4. Arcade Fire – Reflektor (183)
5. Queens of the Stone Age – …Like Clockwork (155)
6. traumahelikopter – traumahelikopter (145)
7. Miles Kane – Don’t Forget Who You Are (145)
8. Jagwar Ma – Howlin (139)
9. Daniel Romano – Come Cry With Me (137)
10. Mikal Cronin – MCII (129)
Daniel Romano was ik nog even vergeten!
Dank aan allen voor de namen, dan kan ik aankomend jaar tenminste beginnen met het beste van 2013 te luisteren als ik m,n been breek.
Ik heb dit jaar alweer geen hele albums beluisterd op één na dan, maar om Stromae dan ook meteen als beste uit te roepen gaat zelfs mij te ver.
Beste wensen voor het nieuwe jaar overigens!.
Mooi, nu ik.
Nick Cave, Arctic Monkeys, Midlake, Jonathan Wilson, De Staat, De Jeugd, Kanye West. Ze bubbelen allemaal onder, maar zijn het nét niet geworden. De 2e speeldoos, Villagers, Franz Ferdinand, Editors, Thermals. Ze maken net niet het verschil in de indruk die ik al van ze had. Daft Punk, Moderat, Meindert Talma, Fuck Buttons. Prachtig, maar ze zijn het toch niet geworden. Een dame die mij een album lang kan overtuigen en boeien? Helaas niet tegengekomen. En The National of Atoms for Peace. Neuh. Raar, maar zij doen mij niks.
Voor mij lag de nadruk – en dat komt door Spotify – dit jaar vooral op de vele losse nummers en de vele, vele klassieke albums, dus het was nog lastig ook. Gelukkig houden de dame en ik van vinyl, dus we zetten regelmatig een vers aangeschafte zwarte schijf op. Ik heb gekeken naar wat ik veel heb gedraaid, waar ik live van heb genoten en waar ik overdag zomaar dingen van begon te fluiten. Dat zijn drie belangrijke indicatoren voor mij.
Dan is het heel duidelijk wat met grote afstand op nummer 1 staat:
Parquet Courts – Light Up Gold. In Nederland op de markt sinds 6 januari, maar de dame had ze al eerder gespot. Wow. Live is de nonchalante rammelrock ronduit heerlijk, het album heeft al lichte slijtage, kortom: top. Blijvertje ook, verwacht ik.
Op gepaste afstand nummer 2:
Arcade Fire – Reflektor. De eerste drie platen werden voor mijn gevoel steeds wat minder, dus de aanstelling van drs. LCD Soundsystem was een uitstekende stap. De meeste nummers van de dubbel-lp zijn zeer goed tot fantastisch en ik ben dan ook heel benieuwd naar de live-uitvoeringen.
Met recht op 3:
Queens of the Stone Age – …Like Clockwork. Hun zoveelste plaat, maar ik heb hem ontzettend veel gedraaid en hij verveelt nog altijd niet. Zelfs de ballads – een in de regel zeer overbodige toevoeging aan welk album dan ook – zijn goed te pruimen.
Op 4 de doorbraak van het jaar:
Stromae – √, ja, of Racine Carée, mag ook. Onnavolgbaar goed, maestro Paul van Haver. Een paar geweldige singles, de leukste videoclip van het jaar voor Papaoutai en live ook formidabel. Openingstrack Ta Fête zit al weken in mijn hoofd te bonken. Maar het mooiste is: het heeft allemaal nog inhoud ook.
En op 5:
Uncontrollable Urgh. Gelijknamig debuutalbum met veertien virtuoze vierkwartsmaatstampers van vier vlijtige punkvrienden uit het Hoornsche. Tot op heden nog niet op Spotify te vinden maar ondertussen wél op Musicmeter, maar koop dat album gewoon bij Niels of via mij of zo. Lekker Buzzcocksiaans knallen, dit. Check ook hun Bandcamp-pagina.
Nou, zoiets dan maar..
1. Arcade Fire
2. The National
3. Vampire Weekend
4. Bonobo
5. I Am Kloot
6. Midlake
7. Stuart Warwick
8. The Besnard Lakes
9. Franz Ferdinand
10. Mikal Cronin
En in de categorie “ook fijn”: Radical Face, Half Moon Run, Everything Everything, Daniel Romano, Phosphorescent, Jonathan Wilson
01 Kurt Vile and the Violators – Waking on a pretty daze
Toen de plaat net uit was dacht ik, mmm gaat wel.
Maar nadat ik hem meer dan 5 keer geluisterd had ( tijd genoeg, ik rij op de fiets naar mijn werk, drie kwartier heen en drie kwartier terug, fijne uitvinding die iPod)
was ik verkocht. En toen kwam er vorige maand ook nog een soort deel 2:
de It’s a big world out there and I am scared ep.
02 Holydrug Couple – Noctuary
Deze plaat leerde ik kennen via de VPRO luisterpaal. Goede bron om nieuwe muziek te selecteren. Psychedelische muziek uit Chili !
Was mijn zomerplaat in 2013. En dan blijken ze daar ook nog heel goed te kunnen voeballuh. We zullen het zien in de zomer van 2014.
03 Tony Dekker – Prayer of the woods
Een solo zwemtocht van Tony. De rest van de Great Lake Swimmers rust uit.
Later op de avond. Naald in de groef. Licht uit. Prachtig.
04 BOC – Tomorrow’s harvest
De met een uitgekiende en ingewikkelde marketingstrategie gelanceerde langverwachte nieuwe Boards of Canada.
Misschien niet zo goed als de vorige platen, maar nog altijd beter dan een hoop andere electronica.
05 Wire – Change becomes us
Met de kennis van nu heeft Wire demo’s uit de tijd van het geweldige 154
( uit 1979, toen ik nog jong was) op de plaat gezet.
6 David Lynch – The big dream
7 Follakzoid – II
8 Fuzz – Fuzz
9 Unknown Mortal Orchestra – II
10 Son Volt – Honky tonk
1. Darkside – Psychic
2. Blood Orange – Cupid Deluxe
3. Low – The Invisible Way
4. Nick Cave & The Bad Seeds – Push The Sky Away
5. King Krule – 6 feet beneath the moon
Zomaar een greep uit het geweldige aanbod van afgelopen jaar. Moeilijk om een volgorde aan te brengen. Nick Cave is een goede kanshebber met een fijn, maar niet per sé heel vernieuwend album. Daarom Darkside op 1.
[…] da bomb van 2013. Redelijk terecht: de plaat kreeg twee nummer 1-plekken onder de zes stemmers, op vijfentwintig stemmers in totaal. Dat ongeveer een kwart van de stemmers hem punten geeft (en André noemt hem) maakt het gewoon een […]