Jaaaaaaa, de laatste week van het jaar, dus wat gaat het Album van het Jaar worden? Help me mee, en kies er vijf uit. Wordt het voor jou War on Drugs, Hallo Venray, Alt-J of Temples? FKA Twigs, Jett Rebel, Parquet Courts of Parkay Quarts? Spoon, Typhoon, Sohn of Sun Kil Moon? Damien Rice, Swans, Reigning Sound of Real Estate? Of toch Blaudzun of Beck? Je bent er zelf helemaal bij.
Kies de vijf albums die echt wat met je gedaan hebben dit jaar, die je het vaakst geluisterd hebt, die je leven een heel klein beetje veranderd hebben en waarvan je zegt: ja, dit was nou écht 2014 voor mij.
Maak een top-5 van je beste albums, van 1 tot en met 5, en post het hieronder bij de reacties! Je nummer 1 krijgt 5 punten, je nummer 2 krijgt er 4, etc. Op oudejaarsdag tel ik alles bij elkaar op en zodra het 2015 is, staat de eindlijst online.
Zo’n Album van het Jaar werkt natuurlijk ook als ontdekkings-tool voor nieuwe muziek voor alle lezers, dus je top-5 is helemaal compleet als je ook even vertelt waaróm je voor die bepaalde plaat op die plek hebt gekozen!
Succes, mensen!
Oh, en geef ook even door aan je muzikale vrienden dat ze ook mee mogen stemmen! Hoe meer deelnemers, hoe leuker de lijst wordt.
Yeah!
1.Swans 2. Einsturzende neubauten 3.Eels4. Ben Frost. 5. Blaudzun.
1. Spoon – they want my soul
2. Beck – morning phase
3. Nothing – guilty of everything
4. The war on drugs – lost in the dream
5. Ariel Pink – pom pom
Run The Jewels – Run The Jewels 2
Mac DeMarco – Salad Days
Chelsea Wolfe – Pain is beauty
Hollie Cook – Twice
Ty Segall – Manipulator
Monomyth – Further
Ellenlange instrumentale nummers (4 in 46 minuten) en toch vind liedjesliefhebber Clismo het de beste plaat van 2014.
Wat doen ze goed? Riffs. Mooie geluiden. Hoge bolknikfactor. Zorgvuldige opbouw. Ambachtelijk spel.
En, niet onbelangrijk voor een Nederlandse band; geen steenkolenzang.
In februari ga ik kijken hoe dat live uitpakt (en Further op vinyl scoren).
D’Angelo – Black Messiah
Heb nooit zoveel gehad met de man. Kwam er ook achter dat ik hem eigenlijk al jaren verwar met Jamiroquay.
Maar dit klinkt allemaal wel heel lekker. Kan over twee weken helemaal over zijn. Dat is het voordeel als je later in het jaar je album uitbrengt.
In maart ga ik niet kijken hoe dat live uitpakt. Zal ongetwijfeld een dampend feest worden. Maar 66 euro…
Ava Luna – Electric Balloon
Springerig rommeltje van stijlen, waarvan het no wavige gitaarspel me in eerste instantie verleidde tot verder luisteren.
Verder falsettozang. Achtergrondkoortjes. Geluidjes. Wel een beetje verkleinwoordenmuziek, merk ik. En lekker korte nummers.
Dacht ik. Hoewel de meesten gewoon langer dan 3:30 duren, zie ik nu. Lijkt me een goed teken.
Als ze nog een keer voor een tientje in het buurthuis optreden ga ik er wel langs, maar dit is live waarschijnlijk helemaal niks.
Tony Allen – Film of Life
Nooit gehoord van die gast. Blijkt al van ver voor mijn geboorte in de muziek te zitten.
Drummer bij Fela Kuti. Funky muziek die een welkome aanvulling vormt voor mijn mapje met pensionadopop.
Klinkt vooral heel erg nu. Zou ik graag een keertje live zien. Maar dan moeten ze geen 66 euro vragen.
Cymbals Eat Guitars – Lose
Alweer hoog zingende mannen en een muzikaal alle popkanten opzwalkend geheel. Zang die bij vlagen ook doet denken aan The Psychedelic Furs.
Degelijke liedjes. Daar hou ik van.
Komen op 20 januari naar Amsterdam zie ik. €12,50. Kijk, dat zijn bedragen.
http://open.spotify.com/user/clismeau/playlist/0KlCcwblkwfalskSH8TeOM
Eigenlijk waardeloos bijgehouden dit jaar de muziek van 2014…
Zo dan maar.
1 Cloud Nothings – Here and Nowhere Else
2 Spoon – They Want My Soul
3 Furure Islands – Singles
4 Chuck Ragan – Till Midnight
5 Against Me! – Transgender Dysphoria Blues
1. Eno & Hyde – Someday World / High Life
Stiekem 2 albums natuurlijk. Combi van 2 helden, 1 + 1 = 3
2. St. Vincent – St. Vincent
Vreemd maar lekkere pop, met een twist, lekker.
3. Liars – Mess
Blijft een apart groepje dit, dit keer met een redelijk toegankelijk dansbaar industrieel werkje.
4. Prins Thomas – Prins Thomas III
Scandinavische Neo-disco met Krautrock-invloeden, altijd +1
5. La Roux – Trouble in Paradise
Back to the 80‘s, deel 586. Heerlijke dance-pop.
Nét niet: Mac DeMarco, Pixies, David Douglas, The War on Drugs en Todd Terje
1. Thomas Azier – Hylas
2. Skrillex – Recess
3. Royal Blood – Royal Blood
4. Foster The People – Supermodel
5. Interpol – El Pintor
Nôh, zuks maar doen denk..
3 Cloud Nothings-Here and Nowhere Else, 2 Parquet Courts-Sunbathing Animal, 1 Hallo Venray- Show.
1. King Crimson – The Elements of King Crimson
Ergens in de loop van het jaar bereikte me het nieuws dat King Crimson weer op ging treden in een samenstelling met 3 drummers dit keer. Een kaartje naar Seattle zat er net niet in helaas, maar de muziek die me van de concerten bereikte, doet me hopen dat ze volgend jaar Europa aan gaan doen.
2. Mono – Rays of Darkness/The Last Dawn
Prachtig opgebouwde instrumentale muziek uit Japan met daarin een ongekende dynamiek. Tijdens het concert in Haarlem bleken ze dat live ook prima onder de knie te hebben al was het contact met de publiek vanwege hun beperkte Engels wat onder de maat.
3. Seldom Scene – Long Time… Seldom Scene
Toevalstreffer. Zomaar eens geluisterd omdat naam en titel me wel aanspraken. Lekkere folky muziek met mooie teksten en gouden sfeer.
4. Oysterband – Diamonds on the Water
De stem van John Jones doet het weer prima bij The Oysterband. Aantal heerlijke nummers met ‘A Clown’s Heart’ als extra aanrader.
5. Strawbs – Prognostic
De oude progrockers van The Strawbs leveren zowaar een lekker album af die eigenlijk alleen ontsierd wordt door de niet meer zo sterke stem van Dave Cousins. Overigens is hij veel beter bij stem dan sinds lange tijd.
Helaas weer 5 albums die slechts één keer genoemd gaan worden. Ik kan alleen maar zeggen: luisteren die handel!
1.Lobi Da Basi – Typhoon
Typhoon is de koning, keizer, admiraal en fakkelbrigadier van het jaar.
2.Black Messiah – D’Angelo & The Vanguard
Nooit te vroeg je lijstjes maken, maar ik denk dat het nu wel veilig is.
3.Moodymann – Moodymann
Een album album. Niks shuffle, maar gewoon steeds weer van A tot Z. Een betere mix van soul, funk, house en jazz was ik nog niet tegengekomen.
4.Morning Phase – Beck
Mooie liedjes, mooie arrangementen en een prachtige productie.
5.Our Love – Caribou
Een house plaat voor thuis.
1. Beck – Morning Phase
2. Elbow – The take off and landing of everything
3. Temples – Sun structures
4. Bombay bicycle club – So long. see you tomorrow
5. Champs – Down like gold
die het net niet haalden:
6. The Acid – Liminal
7. Real estate – Atlas
8. Caribou – Our love
9. War on drugs – Lost in the dream
10. Allah-las – Worship the sun
1. Elbow
2. Avi Buffalo
3. Damien Rice
4. War on Drugs
5. New Pornographers
6. Real Estate
7. Beck
8. The Acid
9. TV on the Radio
10. Champs
Yes, laatste week van het jaar, we mogen weer!
Bij deze mijn input voor 2014, in min of meer willekeurige volgorde.. (op #1 na dan).
1. King Gizzard & The Lizard Wizard – I’m in Your Mind Fuzz
http://open.spotify.com/album/1us1SPW98rVMh2zzHqSYSI
Volkomen mindf#ck. De albumhoes alleen al zou reden genoeg zijn voor een nr 1 notering, al zijn de hoezen van nr 1 tot 4 absolute kunstwerkjes als je het mij vraagt…
2. The SHRINE – Bless Off
http://open.spotify.com/album/7ruwCDjJR5tsz2qyVXAzWY
Shred-manifesto van 38 minuten.. Daar word je blij van!
3. Holy Mountain – Ancient Astronauts
http://open.spotify.com/album/2rdap6Rf5N4LcNb0b8t335
Psychedelische rock uit Schotland. Tip van Dali van begin van het jaar, stiekem heel veel geluisterd.
4. King Tuff – Black Moon Spell
http://open.spotify.com/album/1D2eoTz82hmyArupokjyZ5
Fuc King Tuff
5. Thurston Moore – The Best Day
http://open.spotify.com/album/11WO7cJzZF3hwH3V5tZGwC
Beetje de verrassing van het jaar. Jaren m’n best gedaan om Sonic Youth te snappen, het begin is er.
Verder ook nog leuk dit jaar maar dan net buiten de prijzen voor mij:
6. Natural Child – Dancin’ with Wolves
7. Beck – Morning Phase
8. The Wands – The Dawn
9. Damian Jurado – Brothers and Sisters of the Eternal Son
10. D’Angelo – Black Messias
En m’n tip voor volgend jaar:
Fever the Ghost
Dit jaar al een leuk EPtje met wederom een fraaie hoes..
http://open.spotify.com/album/1dXy3lg5WqfSOiBTyhdQfG
Beste Aryen:
Sneller dan ik dacht:
1) Warpaint
2) Flying Lotus
3) Damien Jurado
4) War on Drugs
5) Ray LaMontagne
Succes met de verwerking en een voorspoedig 2015
Lex
1. Mastodon – Once More ‘Round The Sun’
2. Reigning Sound – Shattered
3. The War on drugs – Lost in the Dream
4. The New Pornographers – Brill Bruisers
5. First Aid Kit – Stay Gold
6. Dum Dum Girls – Too True
7. Apneu – Hard Feelings
8. Hallo Venray – Show
9. Real Estate – Atlas
10.Beck – Morning Phase
1. Chuck Prophet – Night Surfer
2. Paulusma – Pulling Weeds
3. Hallo Venray – Show
4. The Eminent Stars – Sittin’ In
5. War on Drugs – Lost in the Dream
Was een lastig, maar wel een goed muziek-jaar.
Niet echt uitschieters of echte meesterwerken.
Een top 5, of top 10 maken is eigenlijk niet te doen.
Ik ben een echte luisterpaal fan en daar moet ik het ook een beetje mee doen.
Dit zijn dus de platen die me het meest bijbleven.
Of dat ook de beste zijn, laat ik maar even in het midden.
Voila,
01- Bear`s Den – Islands
Mijn ontdekking van het jaar. Lijkt misschien het meest op Mumford & Sons, maar dan wat rustiger. Het nummer Elysium kwam af en toe voorbij op de radio.
02- Greylag – Greylag
Beetje meegelift op het sukses van Fleet Foxes, Band of Horses en Alt-J? Nou en!
03- Damien Rice – My Favorite Faded Fantasy
Ik moest 80 jaar wachten op deze plaat. Had m ook niet meer verwacht, maar opeens was ie daar en heeft me absoluut niet teleurgesteld.
04- Curtis Harding – Soulpower
Rock, Funk, Blues en Soul, op 1 plaat! Kan dat? Jazeker en hoe! En een dijk van een stem, ook nog.
05- Lonely The Brave – The Days War
Toch ook nog een rockplaat die me kon bekoren. Ik had er nog nooit van gehoord. Pakte me bij de strot en liet (nog) niet los….Waar lijkt t op? Geen idee.
Die het net niet gehaald hebben:
Dry the River – Alarms in the Heart
Typhoon – Lobi di Basi
She & Him – Classics
Temples – Sun Structures
Ben Howard – I forgot where we were
Yo!
Tsja eigenlijk helemaal niet zoveel nieuwe platen geluisterd dit jaar…. en de uiteindelijke shortlist bestond uit 10. In volgorde kwam dit er uit:
1. Damien Rice – My Favourite Faded Fantasy
2. Elbow – The Take Off and Landing of Everything
3. The War on Drugs – Lost in the Dream
4. Sivert Høyem – Endless Love
5. Fink – Hard Believer
6. Nick Mulvey – First Mind
7. Het Zesde Metaal – Nie voe Kinders
8. Beck – Morning Phase
9. Alt-J (∆) – This is All Yours
10. Royal Blood – Royal Blood
1. Damien Rice – My Favourite Faded Fantasy
2. Parquet Courts – Sunbathing Animal
3. Tom Petty & the Heartbreakers – Hypnotic eye
4. Mieke Stemerdink – Oh Liefde
5. Rick de Leeuw – Parels voor de Zwijnen
Hier mijn lijstje (met tussen haakjes de beste liedjes)
1. Marmozets – The weird and wonderful Marmozets (Particle, Cry, Vibetech, Captivate you, etc. Eigenlijk zijn Cover up en Is it horrible de enige mindere liedjes)
Live gezien op Lowlands en ga ze weer zien op 7 maart.
2. Meg Myers – Make a shadow EP (Heart Heart Head, Go, Desire)
Als die naar Nederland komt voor een concert, ben ik erbij
3. Opeth – Pale Communion (Elysian Woes, Solitude, Var Kommer Barnen In)
Viel in het begin wat tegen (ik verwachtte een wat harder album), maar mede door een concert toch in dit lijstje.
4. Paolo Nutini – Caustic Love (Let Me Down Easy, Iron Sky, Diane)
5. Antemasque – Antemasque (Providence)
Van leden van At the drive-in en the Mars Volta
Reserve voor als een EP niet mag.
6. Birth of joy – Prisoner (Three Day Road, Holding On)
Gezien op Dijkpop en Lowlands. Maar die van Lowlands was een kopie optreden van die op Dijkpop
01 – Elbow – The Take Off and Landing of Everything
Mede door de 2 concerten en de stijgende lijn tov hun vorige album
02 – alt-J (∆)– This Is All Yours
Orenschijnlijk iets minder dan hun vorige album, maar o,o,o, nog steeds groeiend.
03 – First Aid Kit – Stay Gold
Vanaf nummer 3 wordt het al lastig. Toch deze dames maar voor de bronzen plak
04 – New Pornographers – Brill Bruisers
Eerste kennismaking met deze band, maar wat voor eentje. Zo heb ik 4 redelijk vrolijke albums in de top 4. Zou het wel goed met me gaan.
05 – Sun Kil Moon – Benji
Ik ben niet zo vd teksten, maar wat een mooie verhalen vertelt deze man.
06 – Damioen Rice – My Favourite Faded Fantasy
Te weinig beluisterd om hem hoger te plaatsen
07 – Beck – Morning Phase
Geslaagd vervolg op Sea Change
08 – Angus and Julia Stone – Angus and Julia Stone
Mede door hun optreden op BKS
09 – Dry the River – Alarms in the Heart
Gethsemane is een prachtig nummer, maar er staan ook een paar iets minder op
10 – War on Drugs – Lost in the Dream
In veel lijstjes een hoge positie, maar de nummers hadden van mij wel iets korter gemogen
1. David August – live at Boiler Room Berlin (dj set)
Geweldige set van deze Duitse dj, neem even de tijd want hij bouwt het heel rustig op en voor je het weet ben je meegenomen in de flow. Te vinden op Soundcloud en Youtube.
2 tm 5:
Pharrell Williams – Girl
D’Angelo – Black Messiah
Wild Beasts – Present Tense
Jungle – Jungle
Beste compilatie, grijsgedraaid dit jaar:
Studio Brussel Switch 22: dance met een edge.
1. Het Zesde Metaal – Nie Voe Kinders
2. Damien Rice – My Favourite Faded Fantasy
3. Spoon – They Want My Soul
4. Beck – Morning Phase
5. Parquet Courts – Sunbathing Animal
D’Angelo kwam net even te laat uit dit jaar, om iets te zeggen over de houdbaarheid, maar wat een plaat is dat zeg.
1. White Lung – Deep Fantasy
2. War On Drugs – Lost In The Dream
3. Protomartyr – Under Color Of Official Right
4. Lydia Loveless – Somewhere Else
5. Afghan Whigs – Do To The Beast
6. Swans – To Be Kind
7. Angel Olsen – Burn Your Fire For No Witness
8. Thurston Moore – The Best Day
9. Ultimate Painting – s/t
10. Shellac – Dude Incredible
Matig jaar, simpel zat. Heel veel aanbod, en dat blijkt ook: erg veel verschillende entries. Maar goed, mijn lijst is wel helder.
Met afstand op 1: Hallo Venray – Show. Ik ken ze al sinds, wat was het @gambit, 1989, dat we ze in de steeg bij Pop Hoorn zagen?, maar Show is het beste album van Henk & Henk en Peter gewoon, en heb ik ook het meest gedraaid in 2014. En ook dát had ik niet verwacht. Live zijn ze trouwens fantastisch, dus gaat dat zien.
Op 2: Damien Jurado – Brothers and Sisters of the Eternal Son. Ook zeker geen debuutalbum, maar wel zijn beste. Prachtige, tijdloze nummers die mij enorm hebben geraakt dit jaar. Heerlijke werkmuziek.
Op 3: Elbow – The Take Off and Landing of Everything. Veel gedraaid, bleek, had ik niet helemaal door, maar met name kant A mag er zijn. Prima verbetering ten opzichte van het zwakke Build a Rocket Boys.
Op 4: Spoon – They Want My Soul. Gewoon lekker tot en met. Ouwe Stones, nieuwe Spoons, zeg maar. Grappig: het zoveelste album-nummer-zoveel van een band in mijn jaarlijstje.
Op 5: Parquet Courts – Sunbathing Animal. Niet de gedroomde opvolger van, maar nog altijd een heerlijk rammelende Fall-Pavement-VelvetUnderground-mix van heb ik jou daar.
Bubbeling under:
De Kift! Paar superfraaie liedjes ertussen, die live ook uitstekend uit de verf komen. Typhoon! Vrolijkmakende pop met een slimme ondertoon.
Blaudzun! Prima album weer van Johannes.
Cloud Nothings! Lekker hoor, maar zeker niet zo goed als het debuut.
Shellac! Steve Albini doet het weer.
The New Pornographers! Relevanter dan ooit.
Royal Blood! Heerlijk!
Reigning Sound! Iets te braaf.
En:
D’Angelo! Bizarre nieuwe funk zoals Prince misschien in de jaren tachtig het nog had kunnen maken, maar helaas nooit gemaakt heeft. Alleen: niet goed genoeg kunnen beluisteren.
1 Ben Frost – A U R O R A
2 Ought – More Than Any Other Day
3 Shellac – Dude Incredible
4 Happyness – Weird Little Birthday
5 Swans – To Be Kind
1: The War On Drugs – Lost In The Dream
2: Robert Ellis – The Lights From The Chemical Plant
3: The Common Linnets – The Common Linnets
4: Broeder Dieleman – Gloria
5: Typhoon – Lobi Da Basi
(uitleg volgt)
Kom maar op met die uitleg, Rick!
pijn in me harses!
Spuit 1111
1. Cloud Nothings – Here and Nowhere Else
2. Killer Be Killed – Killer Be Killed
3. Crosses (†††) – Crosses (†††)
4. Breton – War Room Stories
5. Royal Blood – Royal Blood
[…] word je vrolijk van! Het totaal aantal genoemde ‘unieke’ albums lag nóg hoger, lees de reaXies hier maar. Tijdens het tellen kwam al snel het besef: dit gaat nog spannend […]