Ohhh, wat kwamen er weer veel leuke, originele, aparte, opvallende en opmerkelijke nieuwe singletjes langs in 2012. Wat was jullie top 5? Zet het in de reaXies en vertel er ook even bij waarom je het zo’n mooi nummertje vindt. Samen maken we er een prachtig overzicht van.
Op 1 6 januari ga ik alles optellen (plek 5 is 1 punt waard, plek 4 is 2 punten enzo tot plek 1, die is 5 punten) en weten we, vóór de oudejaarsconXiesquiz begint, wat de liefhebbers van conXies.nl de mooiste nummers van 2012 vonden.
Stem mee, wat is je favoriete album van 2012? En licht het vooral toe hè mensen. Deze conXies’ lijst van het jaar 2012 dient natuurlijk vooral als een antenne voor anderen. Dus doe wat inspiratie op bij de buren en noem in de reaXies je vijf meest geliefde albums van 2o12, en dus ook waarom. Wel zo gezellig!
Ik zou zeggen: shoot!
Doe het deze week, op 1 januari heb ik alles opgeteld (plek 5 is 1 punt waard, plek 4 is 2 punten enzo tot plek 1, die is 5 punten) en wordt de winnaar bekend.
Nog heeeeel even wachten, maar denk er alvast goed over na. Vanaf eerste kerstdag kunt u hier weer anderen inspireren en overtuigen door in mooie, heldere, persoonlijke woorden toe te lichten wat uw vijf favoriete albums én liedjes van 2012 waren. Ja, je kunt er wel net als Oor begin november al mee beginnen, maar ik wacht liever tot de laatste week, dan kan ik in het nieuwe jaar alles mooi bekendmaken: wat wordt ConXies’ Album en Song van het Jaar 2012?
Om misschien nog even wat indrukken op te doen en voor extra inspiratie, luister vanavond vanaf 22:00 (als je terugkomt van Muse, bijvoorbeeld) naar 3voor12 op 3FM.
Goed, we zijn eruit hoor. Het was even tellen – nou ja, nee. Maar laat ik het er maar op houden dat ik Jono erg dankbaar ben 🙂
De top-10 is dan eindelijk bekend. Tien geweldige liedjes van 2011.
Op 10: Other Lives, met Tamer Animals.
Op 9: De Kift, met Berenice. Geen clip.
Op 8: Spinvis, Club Insomnia. Twee meter sessie:
http://www.youtube.com/watch?v=BPAIhmbwJJg
Op 7: Cloud Control, Gold Canary.
Op 6: Roosbeef, met Pulpo. Hier op Noorderslag.
De top 5.
Op gedeeld 4 met 9 punten (1e plek en 2e plek): Fleet Foxes, The Shrine/An Argument. Bloedmooi. Fraaie clip ook.
Op de andere 4, dus ook 9 punten (1e plek, 3e plek en 5e plek): Lana del Rey, Video Games.
Plek 3 is voor Grouplove. 3 man vond het zijn nummer 2, dus met 12 punten: Colours.
Nummer 2 is het prachtige Desert Raven van Jonathan Wilson. 5 keer genoemd, 1x eerste, 13 punten:
Tja. En nummer 1, dat mocht wel duidelijk zijn. Elke serieuze hitlijst, elk jaaroverzicht had hem wel. Dat Belgische halfbroertje van Sting met die mooie dame, dat mooie clipje, die mooie muziek en die mooie tekst. Hij wordt na al die tijd nog altijd vaak gedraaid op de radio. Niets minder dan terecht, lijkt mij. Gotye (Kou-tjé) feat. Kimbra met Somebody That I Used to Know. 21 punten, zes keer genoemd, waaronder drie keer als nummer 1. Duidelijk. Enne, tot nu toe is de clip 140 miljoen keer bekeken op YouTube, dat is behoorlijk veel:
Ik zou zeggen: hou het allemaal een beetje bij de rest van het jaar, in december wil ik natuurlijk graag meer dan 18 stemmers 🙂
Goed, weinig tijd, daarom ook nog even niet de uitslag van de Song van het Jaar, maar het Album van het Jaar is The Black Keys geworden. Mooi, mooi, mooi!
Waanzinnig veel verschillende albums zijn er genoemd: 187! De meestgenoemde is The Black Keys (negen keer) dus Jur kan ook weer tevreden zijn. De topnoteringen volgen nu, met tussen haakjes het aantal keren dat het is genoemd. Zelfde aantal punten? Dan gaat de hogere plek naar de minder keer genoemde van de twee. Gewoon. Omdat ik dat wil.
1 The Black Keys – El Camino – 67 (9)
2 Jonathan Wilson – Gentle Spirit – 59 (8)
3 Fleet Foxes – Helplessness Blues – 45 (6)
4 Other Lives – Tamer Animals – 44 (8)
5 Cloud Control – Bliss Release – 37 (6)
6 What Did You Expect from The Vaccines? – 36 (7)
7 Grouplove – Never Trust a Happy Song – 31 (4)
8 Elbow – Build a Rocket Boys! – 31 (7)
9 Frank Turner – England Keep my Bones – 29 (4)
9 Roosbeef – Omdat ik dat wil – 29 (4)
11 Spinvis – Tot ziens, Justine Keller – 29 (6)
12 Kurt Vile – Smoke Ring for my Halo – 27 (4)
Top-10-vullertje van het jaar: The Decemberists. 7 keer genoemd, en toch maar 20 punten.
Alsof het niks is, waarom ook niet een Song van het Jaar? Lijkt mij ook aardig om later terug te lezen. Welk liedje raakte je het meest? Wat was nou echt mooi, waar heb je een speciale herinnering aan, wat had de mooiste serie nootjes achter elkaar? Zet het in het reaguurvak!
Uiteraard moet het liedje uit 2011 komen.
Je mag er zoveel noemen als je wilt, maar ik tel alleen de bovenste vijf mee: je nummer 5 is een punt waard, je nummer 4 twee punten, je nummer 1 dus vijf punten. Gaat vast een leuk (Spotify?)lijstje opleveren. Succes!
Ja! Iedereen mag weer losgaan in het reaguurvak hieronder. Wat was hét album van het jaar? Amy, Grouplove, PJ of Jonathan? Spinvis, Roosbeef, Eefje of toch maar Vaccines? Alles kan, alles mag, zolang het album maar uit 2011 komt. Ja, of dat het nog net uit 2010 komt maar nooit genoemd is in die lijst van 2010, maar die kan ik door een Sanoma-stagelopersfail dus even helemaal niet meer vinden. Hoe dan ook, twijfel je of hij uit 2011 komt, check het even op MusicMeter.
Je mag er tien noemen, van 1 tot en met 10. Je beste album krijgt 10 punten, je nummer 2 krijgt 9 punten, enzovoorts. Op 1 januari maak ik hier de winnaar bekend. Lachen toch?
Vanaf 25 december ga ik u weer om de welbekende notendop vragen. Wat zijn uw favorieten van 2011?
Nou wilde ik linken naar voorgaande jaren, maar die moet ik nog maar even opsnorren via Google en zo, aangezien die enorme #web-logfail lekker blijft na-ijlen. Hoe dan ook: om nog een heel klein beetje inspiratie te geven, hier de dertig van mijn maat Peter en zijn vrienden van Kicking the Habit. Klik op het plaatje voor de top-30.
Goed. Tijd voor een lijstje. Een onvermijdelijk lijstje, het laatste lijstje namelijk dat er ooit (ooit, hè, niet te snel) écht toe doet. Toch belangrijk om eens over na te denken, want ik weet niet of er wat van jullie gading tussen zit in deze prachtige top 50, mijn favorieten staan er niet bij. Nou heeft iedereen recht op zijn Bocelli, Borsato, Bos of Boyz II Men, maar iets zegt mij dat ik niet de enige op dit blog ben die er zo zijn eigen ideeën op nahoudt.
Zelf weet ik al een tijd wat ik vindt dat jullie allemaal op mijn begrafenis moeten horen, en sinds afgelopen week weten jullie dat ook. Mijn vraag aan jullie, wat is eigenlijk jullie Exit Music? Vertel het hier, in de reacties.
En het mooie is, ach, dan staat het maar vast, hè? Aangezien dit geen web-log is, zullen we het over tientallen jaren vást nog kunnen opzoeken als het ooit eens nodig is.